Mitsubishi Eclipse Cross PHEV tar over etter Norgesfavoritt
Mitsubishi Outlander PHEV var en storsuksess her til lands. Nå er arvtakeren her. Den etterlengtede Mitsubishi Eclipse Cross PHEV er nå tilgjengelig i Norge, og nyheten er svært kjærkommen blant norske Mitsubishi-kunder.
Det er ikke små sko den nye Mitsubishi Eclipse Cross PHEV skal fylle, Outlander PHEV var tross alt Norges mest solgte ladbare hybridbil syv år på rad, fra 2014-2020. Men Mitsubishis nye modell leverer en pakke som gjør det fullt mulig å gjenta suksessen, ikke minst fordi den nærmest er skreddersydd for norske forhold.
Mange fordeler
Fordelene med en ladbar hybrid er flere, men for folk flest vil nok det største salgsargumentet være at du kan legge ut på langtur, uten noen tanke på rekkevidde og kartlegging av ladestasjoner. Det er praktisk i vårt langstrakte land med tidvis utfordrende veistrekninger og klima.
I hverdagen kan du kjøre helelektrisk, til glede for miljøet og lommeboka. For det er definitivt mer økonomisk å kjøre elektrisk.
Det elektriske står i fokus i den nye modellen. Drivlinjen fra Outlander er bygget som en elektrisk bil, og ikke som en «tradisjonell» bil med en elektrisk motor i tillegg. Faktisk har bilen to elektriske motorer, en foran og en bak. Dermed ligger alt til rette for effektiv, elektrisk firhjulsdrift.
Eclipse Cross PHEV har det avanserte firhjulsdrift-systemet S-AWC, som Mitsubishi introduserte med 2007-utgaven av Lancer Evolution. Dette sikrer fantastiske kjøreegenskaper og fremkommelighet, selv med vanskelige kjøreforhold. Og det har vi jo mer enn nok av her til lands.
Tre kjøremoduser
Bilen har tre forskjellige kjøremoduser, EV-modus, seriehybrid og parallellhybrid.
- I EV-modus drives de elektriske motorene med strøm fra hovedbatteriet.
- I seriehybrid-modus tas bensinmotoren i bruk for å genere strøm til elmotorene, og sistnevnte står for fremdriften.
- I parallellhybrid-modus brukes både bensinmotoren og elmotorene til fremdriften.
Dette høres kanskje avansert ut, men forenkler kjøringen for deg. Bilen bytter automatisk, basert på faktorer som batterikapasitet, hastighet og kjøreforhold, uten at du som sjåfør merker noe.
Eclipse Cross PHEV på 4,54 meter er noe mindre enn Outlander og er en såkalt crossover-SUV. Den er spekket med teknologi, smarte løsninger og høy brukervennlighet. Mitsubishi har også gjort en bra jobb med innpakningen, utseendet er sporty og sprekt.
Hybrideiere kjører elektrisk
Med en ladbar hybrid velger du selv hva bilen skal bruke for å komme seg fremover. Onde tunger vil ha det til at slike ladbare hybrider aldri lades, men kun kjøres på drivstoff. Dette stemmer rett og slett ikke, viser en undersøkelse gjort rundt bruken av storsuksessen Outlander PHEV.
Tallene, som ble hentet inn fra Norge, Storbritannia, Nederland, Sverige og Spania viser at 67 prosent av alle bilene kjører elektrisk minst 50 prosent av tiden. Over 80 prosent av eierne ladet minst hver 100 km.
De lave driftsutgiftene er noe av forklaringen på at folk er flinke til å kjøre elektrisk. I tillegg er Mitsubishis ladbare hybrider så enkle å lade, at du ikke har noen grunn til å la være. Eclipse Cross PHEV kan lades fra en vanlig stikkontakt hjemme, med dedikert kurs, 10A sikring og jordfeilbryter type B, og hurtiglade når du er ute på tur. Bilen lader også selv, blant annet ved å produsere strøm når du bremser.
Med topp kjørekomfort, smarte teknologiske løsninger, firhjulsdrift som takler norske forhold og et friskt og sporty utseende, ligger alt til rette for at Mitsubishi Eclipse Cross PHEV bli en populær bil i Norge – akkurat som forgjengeren.
Mitsubishi har biler klare for rask levering om du har planer om ny bil til sommerferien.