Agrol-rabatten gjør BMW-drømmen tilgjengelig

En kunde sa: «Jeg er bare bonde, jeg har vel ingen fordeler hos dere.» Siden har han kjøpt åtte BMW gjennom Agrol-avtalen. Salgssjef Helge Antonsen deler hvordan rabatten endrer kjøpsopplevelsen, og hvorfor kundene kommer tilbake.
Agrol-rabatten gjør BMW-drømmen tilgjengelig
Kampanjer

BMW Norge – gjør et godt bilkjøp

Fra elektriker til bilselger og livsstil

Da Helge Antonsen vokste opp på gård på Ringerike, var lidenskapen for motor sterkere enn skolebøkene. Traktor før han fylte 16, moped allerede som elleveåring.

Likevel ble han først utdannet elektriker og fikk fagbrev i 1996. Drømmen om biler slapp likevel aldri helt taket.

Samme år søkte han jobb hos Tronrud Bil, som på den tiden solgte Nissan, Chrysler/Jeep og BMW. I dag kjenner vi forhandleren som Bilia BMW Hønefoss. Av 47 søkere var han en av de yngste, og samtidig den mest pågående.

– Da jeg fikk nyss om at det sto mellom meg og en annen, dro jeg rett hjem til eieren, ringte på døra hans og sa: «Den jobben må jeg ha. Gi meg den sjansen så skal jeg ikke skuffe deg». Og jeg fikk den, forteller Helge.

Resten er historie: Over 27 år i samme butikk, med like stor entusiasme i dag som den gang.

Å vokse opp på gård gir verdifull kundeforståelse

Å være «gårdsgutt» har gitt Helge en egen forståelse for landbrukskundene.

– Jeg har alltid omgått mange gårdsfolk, og lærte tidlig at folk er veldig joviale. Bønder er vant til personlige relasjoner, og de handler mye basert på tillit. Jeg prøver å være tilgjengelig og møte folk på deres premisser. Det er nøkkelen, sier han.

For Helge handler jobben om mer enn å selge biler. Det handler også om å bygge relasjoner. Han trekker fram en bonde som har kommet innom butikken i mange år.

– En lørdag hadde han med seg en kartong egg fra gården sin. Vi drakk kaffe, spiste boller og så kjøpte han bil på Agrol-avtalen.

Når bonden sier «Jeg har vel ingen fordeler hos dere»

Mange av Helges historier handler om kunder som ikke visste at de hadde rett på Agrol-rabatt. Han husker spesielt godt en bonde fra Begnadalen som kom innom i 2004.

– Jeg spurte om han hadde noen rabattavtaler. Han svarte: «Nei, jeg er bare bonde, så vi har nok itt’no vi.» Da kunne jeg fortelle at han hadde Agrol-avtalen, og det endte med kjøp.

Siden den gang har bonden og kona kjøpt åtte BMW-er hos Helge.

– Det viser hvor viktig det er å være tett på kundene, og å informere om fordelene de har.

Bønder er flinke til å lete etter gode priser. Akkurat som når de kjøper materialer fra forskjellige steder til gården, setter de pris på å få en «god deal» på bilen også.

Agrol-rabatten gir titusenvis i avslag

BMW er i dag en av de mest populære bilavtalene gjennom Agrol. Likevel opplever Helge at mange fortsatt ikke helt kjenner til eller husker på å bruke avtalen, mens andre har full klarhet. Dermed ligger det fortsatt et stort potensial i å nå ut til flere.

– Ofte er det naboen, en samarbeidspartner eller Felleskjøpet som tipser. Jeg tar det alltid opp selv, fordi jeg vet hvor viktig rabatten er. Jeg har kunder både på gårdene her i Ringerike og i Oslo og Bærum som bruker avtalen.

Nye BMW iX3 har blitt populær.

Fra pickup til elbil

Et bilkjøp er en stor investering, og med Agrol-rabatten får kundene både økonomiske fordeler og trygg veiledning på veien.

– Bønder er flinke til å lete etter gode priser. Akkurat som når de kjøper materialer fra forskjellige steder til gården, setter de pris på å få en «god deal» på bilen også.

Tidligere gikk bonden oftest for pickup, men i dag selger BMW Hønefoss 98 prosent elektriske biler. For mange bønder er pickupen fortsatt arbeidsbilen, mens elbilen tar mer over i hverdagen.

– Det har skjedd en enorm endring de siste årene. Landbrukskundene er fortsatt opptatt av praktiske forhold som tilhengervekt eller hvordan bilen fungerer i kulde, men de er også blitt mer urbane i bilvalgene sine.

Oppfølging skaper lojalitet

Helge er tydelig på hva som gir lojale kunder:

– Du må være til stede, følge opp og sørge for at kunden får en god opplevelse. Når kundene føler seg godt ivaretatt, anbefaler de deg videre.

Dette er kanskje spesielt viktig for Agrol-kundene. De er bevisste og setter ekstra pris på oppfølging og genuin interesse.

BMW-drømmen som ble tilgjengelig

BMW har lenge hatt en stjerne blant bilinteresserte, ofte som noe «litt uoppnåelig».

– Med leasing og avtaler som Agrol er BMW blitt langt mer tilgjengelig. Mange får oppfylt en drøm de har hatt lenge. Og utvalget er stort, fra elektriske SUVer til sportsbiler.

Han trekker fram den nye BMW iX3-modellen. Den er priset veldig riktig, har blitt en mer tilgjengelig bil og er en stor suksess så langt:

– Jeg solgte 30 stykker på to uker.

Ser fremover og holder fast på menneskene

Hva fremtiden bringer i bilbransjen er usikkert. El, hydrogen eller noe helt nytt?

– Vi får selge de bæra vi har, som Petter Stordalen sier. Men én ting er sikkert: Den personlige oppfølgingen blir bare viktigere.

Og akkurat der ligger hans egen drivkraft.

– Jeg synes fortsatt det er like morsomt å dra på jobb nå som i 1997. Det er kundene som gjør jobben givende. Når de kommer tilbake, eller når en familie er på tredje generasjon som handler hos meg, da vet jeg at vi gjør noe riktig.

Helge er mye på veien, og de siste fire årene har han kjørt seks BMW iX på rad, nå nye iX60 – BMWs største elektriske SUV.

Går du med ny bil i tankene?

Agrol-rabattene på BMW gjelder hele året. Ut oktober kan du i tillegg kombinere rabatten med BMWs egne kampanjetilbud.