Bilservice – hva omfatter det og hva trenger bilen din?
På tide med service på bilen? Det finnes mange ulike typer bilservicer, og både bilverkstedene og bilprodusentene bruker ofte ulike navn på sine servicetjenester. Vianor gir deg tips til riktig type bilservice.
Her får du oversikt over bilservicetjenestene originalservice, årlig service og tilstandskontroll og når det er på tide å bestille time.
Originalservice – mest omfattende
Originalservice, også kalt intervallservice, garanterer at bilen er i god stand og at nybilgarantien fortsatt gjelder. Det er bilprodusentene som spesifiserer når bilen din skal ha originalservice.
Serviceintervallene er alltid oppgitt i antall kjørte mil og/eller tidsintervaller, f.eks. 2000 mil/12 måneder, avhengig av hva som inntreffer først. Det finnes også bilmodeller som har mer fleksible såkalte longlife-serviceprogrammer basert på bl.a. kjørestil, antall kjørte mil og tidsintervaller.
En originalservice inkluderer også en rekke sjekkpunkter som skal forhindre eller avdekke fremtidige reparasjonsbehov. Ved kontroll av f.eks. bremser, er det mulig å se om bremseklossene setter seg noe fast og dermed bør utbedres der og da, eller om de holder til neste service. Kontrollen kan også forutse fremtidig vedlikehold og sikre trygg kjøring.
Ved å følge bilprodusentens serviceanvisninger reduseres risikoen for feil. Regelmessig service er også en betingelse for at nybilgarantien skal gjelde.
Årlig service – tjenester varierer i omfang
Årlig service er et godt valg for litt eldre biler, spesielt dersom bilen ikke har fulgt bilprodusentens serviceprogram. Vianor Oljeskift Pluss er en slik service, og den er mindre omfattende enn originalservice.
I tillegg til en årlig service, er det lurt å sjekke om girkassen trenger ytterligere vedlikehold. På eldre biler er det fort gjort å gå glipp av disse sjekkene, men de bør absolutt gjennomføres. For eksempel bør giroljen skiftes regelmessig, særlig på biler med automatgir.
Kampanjetilbud 13.-26. februar
Tilstandskontroll – når bilens servicehistorikk er ukjent
Når du ikke helt vet hvilken service bilen din trenger, er det lurt å kontakte Vianor. Skaff deg alle servicedokumenter for bilen, f.eks. serviceboken, slik at bilverkstedet kan se hva slags type servicer og reparasjoner som er utført på bilen. Da kan verkstedet lettere anbefale riktig type tjeneste.
Dersom all bilservice er utført etter bilprodusentens servicebok er det enklere å selge bilen. Servicehistorikken er imidlertid ikke alltid tilgjengelig på en eldre bruktbil, noe som gjør det vanskeligere å fastslå hvilken type service bilen trenger.
I et slikt tilfelle er det lurt å ta en tilstandskontroll, også kalt kondisjonstest, på bilen. Testen viser eventuelle service- og reparasjonsbehov, og du får en rapport om bilens tilstand.
Noen ekstra bilservicetips fra Vianor
- Skal garantien gjelde og bilen fungere problemfritt, må originalservice utføres i henhold til bilprodusentenes vedlikeholdsprogram. Regelmessig service gjør det også lettere å selge bilen.
- Årlig service (Vianor Oljeskift Pluss) egner seg godt for eldre biler som ikke har fått originalservice på lang tid. Navnet og omfanget på denne typen service varierer, så sjekk med verkstedet hvilken type service som passer for din bil.
- Kjøper du bruktbil og bilens servicehistorikk er uklar, er det smart å ta en tilstandskontroll/kondisjonstest på bilen. Den viser bilens tilstand og eventuelle service- og reparasjonsbehov.
Bilservicetjenester fra Vianor
Alle tjenestene nedenfor kan du lese om her.
- EU-kontroll
- EU etterkontroll
- AC-service
- AC-rens
- Vianor Oljeskift Pluss
- Oljeskift
- Originalservice
- Originalservice elbil
- Bremser
- Feilkodeavlesning
- ETilstandsrapport
- Batteri- og ladekontroll
- Prisforslag bilservice og reparasjon