Slik kutter du dieselutgiftene med rett dekktrykk

Riktig dekktrykk på traktoren er ikke bare gunstig for jordforholdene, men gir også merkbart lavere dieselutgifter. Faktisk kan du spare opptil 6 000 kroner på en gårdstank.
Slik kutter du dieselutgiftene med rett dekktrykk
Drivstoff og lading

Circle K – ekstra rabatt på anleggsdiesel

Det er travle dager på verkstedet til Felleskjøpet Mysen, med traktorer og redskap som skal klargjøres til kunder i våronna. Landbruksmekaniker Jens Olav Vaaler kjører frem en John Deere med åkersprøyte, og trekker en lang luftslange ut av verkstedet for å sjekke dekktrykket.

– Med tyngre redskap, som denne åkersprøyta, skal denne traktoren ha 0,8 bar. Skal den bare kjøres på jordet kan du senke lufttrykket med enda et par tideler, forklarer Jens Olav.

Traktoren brukes til leiekjøring og kjører derfor både på vei og jorder. Jens Olav velger derfor et dekktrykk som ligger midt mellom dekktrykk for vei og åker. I tabellene til dekkprodusentene finner du oversikt over hvilket trykk traktoren skal ha, beregnet etter dimensjon, vekt og redskap. I tillegg må du ta hensyn til hastighet.

Små tiltak gir store besparelser

Roar Fjeld fra Circle K svinger inn foran Felleskjøpets verksted. Circle K samarbeider med Agrol om avtaler som sikrer Agrol-brukere rimeligere diesel. Roar er nysgjerrig på hvordan også dekktrykk kan påvirker dieselutgiftene til gårdbrukere.

– Folk lurer nok på hvorfor jeg som selger diesel er opptatt av å regne på hva bonden kan spare, men som en del av fordelsprogrammet Agrol, er det viktig for oss å gi nyttige råd til bonden i en tid hvor det kan være økonomisk tøft for mange, sier Roar.

Roar betrakter ekvipasjen med traktor og åkersprøyte, mens Jens Olav justerer dekktrykket.

– Det er overraskende hvor lite bar trykkforskjellene utgjør på en traktor sammenlignet med en personbil, påpeker Roar.

– Det er viktig å være bevisst på dekktrykk. De fleste bønder er jo det, fordi de vet at det påvirker jordpakking og kjøreskader, men jeg tror ikke så mange vet at de også kan spare penger ved å kjøre med rett dekktrykk, smiler Jens Olav.

Undersøkelser viser at du faktisk kan spare opptil 10 prosent ved å kjøre med riktig dekktrykk sammenlignet med feil trykk. Årsakene til redusert dieselforbruk er mange.

– Med riktig dekktrykk flyter hjulene og graver seg ikke ned. Dekkene renser seg selv bedre og gir bedre grep. I tillegg kreves det mindre effekt for å trekke redskapet fremover, forklarer landbruksmekanikeren.

En annen effekt av riktig dekktrykk er mindre spordannelse, som igjen gjør at du får færre overfarter på for eksempel vendeteigen. Alt dette er med på å senke drivstofforbruket.

Med utgangspunkt i dagens dieselpriser kan du spare 1,5 kroner per liter, og på en gårdstank på 4 000 liter utgjør besparelsen 5-6 000 kroner.

Roar Fjeld, Circle K
På dekkprodusentenes hjemmesider finner du dekktrykkstabeller som viser rett trykk ut fra hvilken arbeidsoppgave du skal utføre.

Mange tusen kroner å spare

Jens Olav er ferdig med å justere dekktrykket, og traktoren med åkersprøyta er snart klar til å legge ut på veien. Sammen med Roar fra Circle K begynner han å regne på hva riktig dekktrykk utgjør i kroner og øre med 10 prosent besparelse.

– Med utgangspunkt i dagens dieselpriser kan du spare 1,5 kroner per liter, og på en gårdstank på 4 000 liter utgjør besparelsen 5-6 000 kroner, oppsummerer Roar.

– Ja, det er mye penger! Det er verdt å sjekke lufttrykkstabellen, konkluderer Jens Olav.

Hvis du legger på rabatten Circle K gir på anleggsdiesel gjennom Agrol, vil riktig dekktrykk og dieselrabatt gi 12-13 000 kroner lavere kostnad på en gårdstank på 4 000 liter.

– Det overrasker meg at man kan spare omtrent like mye på riktig dekktrykk som rabatten Agrolbrukere får hos Circle K, bemerker Roar.

Roar Fjeld i Circle K har regnet ut at hvis du bruker Agrol-rabatten og kjører med rett dekktrykk, kan du til sammen spare opptil 13 000 kroner på en gårdstank med diesel.

Mest å spare på jordet

En som kan bekrefte at utregningene bak besparelsene stemmer, er Gunnar Skallerud, som er Felleskjøpets produktspesialist på dekk. Gunnar har bakgrunn fra dekkprodusenten Michelin og har selv vært bonde i 25 år.

– Utallige tester og forsøk viser at det er godt betalt å justere til optimalt lufttrykk i dekkene for forskjellige arbeidsoppgaver gjennom sesongene. Det gjelder for både bønder, entreprenører og de som driver i skogen, sier Gunnar.

Han råder også bonden til å være oppmerksom på at dekktrykket kan påvirke nøyaktigheten av presisjonsredskap.

– Dekktrykk kan påvirke nøyaktigheten på for eksempel en gjødselspreder. Hvis dekkene på traktoren synker for langt ned i bakken, kan det påvirke spredebildet. Ved høye gjødselpriser kan rett dekktrykk faktisk utgjøre en forskjell.

På vei gir lavt lufttrykk høyere drivstofforbruk, i tillegg til dårlige styre- og bremseegenskaper. Så det gjelder å være bevisst, selv om det er mest å spare på kjøring på jordet.

– De fleste gårdbrukere kjører ikke så mye langs veien, så fokuser på å kjøre med lavt lufttrykk på jordet for å redusere drivstofforbruket. Lavt lufttrykk på jordet har mye å si på fremkommelighet. Slipp ut luft og kjør saktere, sier Gunnar. 

Dermed kan det bli dobbel gevinst i både økt avling og lavere dieselutgifter.

Slik får du optimalt dekktrykk

  • Lag en lufttrykkstabell som viser deg hvilke lufttrykk du skal justere til på de ulike arbeidsoppgavene.
  • Sjekk hvilke dekkmodeller du har på maskinen.
  • Noter dimensjon og lasteindeks.
  • Finn traktorens reelle vekt og transportvekt.
  • På dekkprodusentens hjemmeside finner du modell og dimensjon.
  • Sjekk hvilke redskaper og tilhenger som skal brukes, noter vekt og den vekten som overføres.
  • Fyll ut tabell med lufttrykk som passer til arbeidsoppgaven.

Eksempel: Dekktrykkstabell John Deere 6130R