Slik tar du skikkelig vare på dieselmotoren

Som verkstedleder ser Morten Reiten at reparasjoner som skyldes dårlig dieselkvalitet kan bli smertelig dyre. Han har gode råd om hvordan du unngår de største dieseltabbene.
Slik tar du skikkelig vare på dieselmotoren
Drivstoff og lading

Circle K – rabatt på anleggsdiesel

– Vi er jo midt i slåtten, så det bærer verkstedet litt preg av. Det er mye som foregår, både tidlig og sent, og ikke helt strøkent her om dagen. Vi får jo ta oss en tur likevel, smiler Morten Reiten og viser vei inn i verkstedhallen hos Felleskjøpet på Tynset.

Motordur og kompressorer setter tonen i et orkester som i dag består av fire årganger John Deere. Mekanikere og teknikere jobber taktfast og målbevisst mot problemløsning, og snart er en av de grønne doningene på vei ut.

– Det er alltid en god følelse når vi er kommet til testkjøring, sier verkstedlederen.

Dieselkvalitet påvirker motoren

Morten er sauebonde på si og har jobbet i Felleskjøpet i 30 år, de siste ti årene som verkstedleder her på Tynset. Gjennom årenes løp har han sett mange motorer med problemer på grunn av for dårlig dieselkvalitet.

–  Vi ser at hvis du slurver med dieselkvaliteten kan du fort få driftsstans og dra på deg store kostnader, i verste fall på over hundre tusen kroner, advarer Morten.

En del problemer er knyttet til vann i systemet. Nyere motorer med common rail innsprøytning og eksosrensing krever veldig høy dieselkvalitet og har nulltoleranse for urenheter og vann.

– Vann, spesielt i systemet, kan gi store skader på injektorer og dieselpumpe og andre komponenter i dieselsystemet. Det kan fort medføre en lengre driftsstans, forklarer Morten.

Vi ser at hvis du slurver med dieselkvaliteten, kan du fort få driftsstans og dra på deg store kostnader. I verste fall på over hundre tusen kroner.

Morten Reiten, verkstedleder Felleskjøpet Tynset

Liten dråpe, store konsekvenser

At en liten dråpe vann i systemet kan forårsake store skader kan være vanskelig å forestille seg, men Morten byr på en forklaring:

– Problemet med vannet er at det er langt mindre flyktig enn diesel, og lar seg ikke komprimere. Derfor vil vann som passerer filteret kunne gi problemer på injektorer. Hvis du først har fått skade på en injektor vil det medføre at du får dårlig forstøving på dieselen. Du vil få en ufullstendig og ukontrollert forbrenning, og mest sannsynlig en urolig motorgange – i verste fall store havari. Vann vil også kunne medføre problemer med irr både i dieselpumpe og komponenter forøvrig, forklarer fagmannen.

Ikke ignorer varsler fra motoren

Nyere motorer og maskiner har vannutskillere og et varslingssystem som skal varsle føreren om det er urenheter og vann i dieselen.

– Det er viktig å aldri ignorere slike varsler, i beste fall vil motoren stoppe, og bonden må skifte filter og drenere for å komme i gang. I verste fall får han skader på dieselsystemet med store kostnader, forklarer Morten.

Lærling, Mats Ruud Rehder, står og skrur ut vannutskilleren på en traktor som er inne for service, når Morten sjekker innom for å se hvordan det går.

– Det er viktig å følge produsenten sin anmodning om serviceintervaller når det gjelder drenering av vannutskilling og filterskifte forklarer Morten, mens Mats skrur vannutskilleren fra hverandre og tømmer innholdet i en bøtte.

Kondens i kaldt vær

Vann i dieselen kan skyldes en rekke ting, og kan for eksempel ha kommet fra gårdstanken, så det er viktig å drenere og rengjøre den. Men vannet kan også oppstå i selve maskinen i form av kondens som dannes på tanken.

– Kondens kan oppstå hvis du bruker maskinen over lengre tid i kaldt vær, eksempelvis ved snøbrøyting. Da vil dieselen sirkulere mellom tanken og en varm motor, kanskje i flere timer. Når jobben er ferdig og dieselen kjøles ned kan det dannes kondens i veggene på dieseltanken, forklarer verkstedlederen.

Mortens beste råd mot kondensproblemer er å fylle opp tanken før maskinen parkeres, dette gjelder særlig vinterstid. Et annet tema i den kalde årstiden er dieselkvalitet.

– Det er viktig at dieselen har de kuldeegenskapene og smøreegenskapene som kreves for at dieselen ikke skal vokse seg. Hvis den begynner å vokse seg vil den tette filter og dieselsystem, og du vil få driftsstans, sier Morten.

Han advarer mot å bruke gamle triks på nye motorer, som å fylle på litt parafin og totaktsolje for god smøring.

– Ja, det er nærmest en dødssynd på nyere motorer med common rail og eksosrens, sier fagmannen.

God og dårlig diesel?

Morten fortsetter omvisningen, og peker på en litt eldre traktor som er inne på grunn av ujevn motorgange. Teknikeren har begynt feilsøking, og det er enda for tidlig å si om problemene skyldes diesel.

Kondens eller smuss i dieselen er en ting, men finnes det i utgangspunktet dårlig diesel?

– Ja, det finnes dårlig og god diesel. Jeg vet at Circle K, som leverer i vårt område, har diesel av god kvalitet, både sommer og vinter. Du tuller ikke med dieselen! smiler verkstedleder Morten Reiten før han ønsker nok en John Deere god tur tilbake til bonden.

Mortens tips for å unngå driftsstans

  • Følg produsentens serviceintervaller når det gjelder drenering av vannutskiller og skiftning av dieselfilter.
  • Følg med på varslingssystemet på dieselsystemet.
  • Drener og rengjør dieseltanken på maskinen en gang iblant.
  • Fyll opp tanken etter endt kjøring, særlig vinterstid, så unngår du kondens.
  • Ikke benytt “gamle triks” som å blande parafin og totaktsolje, moderne motorer kan ta stor skade av det.
  • Benytt diesel av god nok kvalitet, skift til vinterdiesel i tide.