Disse grepene kan redde deg fra uhell på såpeglatte veier
Kjøring på speilblanke veier er en krevende øvelse. Dekkekspert i Nokian Tyres, Kjetil Røssel, forklarer hvordan du med enkle grep kan redusere risikoen for ulykker og uhell betraktelig.
Alle trafikkuhellene de siste dagene har nok en gang vist at kjøring på nullføre kan være vanskelig. Underkjølt regn, is og holke stiller store krav til både sjåfør og dekk. Produktsjef i Nokian Tyres, Kjetil Røssel, advarer mot å ta lett på kjøring i disse forholdene.
‒ Temperaturer rundt null grader skaper noen av de vanskeligste kjøreforholdene du kan møte i løpet av sesongen. Gode vinterdekk er helt nødvendig, men redder deg ikke fra alt, sier Røssel og utdyper:
‒ På speilblankt føre vil piggdekk være til stor hjelp. Så om du kjører mye på veier som ikke er godt saltet bør du vurdere pigger, fortsetter Røssel.
Dette må du sjekke
For å sikre deg best mulig må du ta deg tid til å sjekke dekkene dine. Røssel forklarer at dette kan gjøres på relativt kort tid, men at det krever at du vet hva du skal se etter.
‒ De to viktigste faktorene er mønsterdybde og lufttrykk. Mønsterdybden bør være på minimum fire millimeter, mens anbefalt lufttrykk varierer ut fra hvilken dekkdimensjon du har og hvilken bil du kjører.
Siden lufttrykket påvirkes av utetemperaturen, og vi bor i et land med store temperaturforskjeller, anbefaler vi at du fyller ti prosent over det som står oppgitt i instruksjonsboka, sier dekkeksperten i Nokian Tyres.
‒ Kjører du med piggdekk må du også sørge for å kontrollere piggene på dekket. Har mange pigger løsnet bør du vurdere å bytte dekkene, sier Røssel.
Kjører du med piggdekk må du også sørge for å kontrollere piggene på dekket. Har mange pigger løsnet bør du vurdere å bytte dekkene.
Kjetil Røssel, dekkekspert i Nokian Tyres
Slik bør du kjøre
Det er også flere viktige faktorer du må tenke på når du sitter bak rattet.
‒ Et generelt råd er å gjøre deg kjent med forholdene på veien og tilpasse seg etter dem. Dette er lettere å vite for sjåfører som har lang erfaring med kjøring på vinterføre, men ved å kjenne på rattet, gasse og bremse litt i trygge omgivelser får du stort sett et relativt greit inntrykk av hvordan føret er.
‒ Er det skikkelig glatt kan det også være lurt å legge seg litt under fartsgrensen, planlegge nedbremsing før kryss i god tid, og ikke stresse når du først må ut og kjøre, sier han.